Belvízi szállítás

Hazánk négy Európát átszelő transzkontinentális közlekedési útvonal metszéspontjában fekszik, amelyből egy, a Rajna – Majna - Duna víziút. Kiváló közlekedés-földrajzi helyzetéből adódóan Magyarország megkerülhetetlen tényező az európai kelet-nyugati irányú belvízi közlekedésben.

A belvízi szállítás a nagy tömegű ömlesztett és darabáruk, túlsúlyos és túlméretes áruk legalkalmasabb szállítási módja, részrakományként a néhány tonnás/köbméteres mennyiségtől, teljes rakományként 800-2.000 tonnáig, konvojokban 6-10.000 tonnás mennyiségek elszállítására.

 

Miért hajóval? – mert a hajózás a nagy távolságokra történő szállításokban a

  • legalacsonyabb fajlagos költségű (1 tonna áru 5 liter üzemanyaggal hajón 500, vasúton 333, kamionnal 100 km-re szállítható)
  • leginkább környezetkímélő (a vasút környezetkárosító hatása 3x, a közúté 15x nagyobb)


     
  • teljesítőképes (egy 2000 tonnás hajó 67 db 30 tonnás kamion, egy tolt kötelék 400 vagon és 650 kamion áruját viszi)


     
  • meglepően gyors (folyamatos, 24 órás üzem révén egy 2000 tonnás hajó Budapestről Amsterdamba 10-14 nap alatt, Constantára 6-8 nap alatt elérhet)

 

Az Európai Unió mindezt felismerve egyre komolyabb szerepet szán közlekedéspolitikájában a hajózásnak. Az ún. Fehér Könyv szerint 2030-ra a 300 km feletti szállítások 30%-át, 2050-re az 50%-át vasútra vagy vízi útra kell terelni. Térségünkben az Európai Duna Régió Stratégia célkitűzése a belvízi árufuvarozás arányának 20%-al történő növelése 2020-ra.